De helende kracht van aanraking

Als je in de dierentuin aapjes gaat kijken, zul je zien dat ze constant aan elkaar zitten. Elkaar vlooien, etc. Elkaar aanraken is superbelangrijk voor sociale zoogdieren. Het versterkt het groepsgevoel, het laat de dieren weten dat ze veilig zijn en door de groep geaccepteerd worden.

Wij mensen zijn 99% hetzelfde als aapjes. Maar elkaar aanraken, dat doen we niet zo heel snel. Veel minder dan andere sociale dieren. Terwijl aanraken ook voor ons belangrijk is om ons veilig en geaccepteerd te voelen.

Aanraken kan ook een effectieve vorm van therapie zijn. Je hoeft niet door iemand anders aangeraakt te worden, je kunt ook jezelf aanraken. Dat doen we uit onszelf al, bijvoorbeeld op je hoofd krabben als je nadenkt. Maar je kunt dit een stapje verder trekken.

EFT, of Emotional Freedom Technique, is een vorm van therapie waarbij aanraking belangrijk is. Je richt je aandacht op iets wat angst of pijn veroorzaakt, en tegelijkertijd sus je jezelf door jezelf aan te raken. Angst en pijn zijn altijd emoties die vastzitten: ze blijven aandacht vragen terwijl ze wachten op een geschikt moment om verwerkt te worden.

Angst en pijn blijven in stand, zolang je je er tegen verzet. Zolang je ze niet wilt voelen. Aanraking kalmeert je zenuwstelsel, en daardoor ontstaat er een mogelijkheid om een vastzittende emotie te accepteren, te voelen en te verwerken. Aanraking kan blokkades, die je al heel lang hebt, losmaken.

Ik zou EFT niet toepassen als ik niet zelf had ervaren hoe goed het werkt. De resultaten kunnen verbluffend zijn. Bovendien is het een snelle methode: EFT op één issue duurt ongeveer een kwartiertje.

Eén voorbeeld uit mijn eigen leven. Een groot deel van mijn leven vond ik het eng om mensen die ik niet ken aan te kijken, bijvoorbeeld op straat. Mijn intentie was om mensen aan te kijken en te glimlachen, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Ik heb het jarenlang geprobeerd, maar ik kon het gewoon niet. Op de één of andere manier nam mijn zenuwstelsel het over, en dwong mij nerveus weg te kijken. En tot mijn grote frustratie kon ik daar niks aan doen.

Totdat ik op een dag EFT deed op mijn angst voor afwijzing. Het was een wat langere sessie van misschien 45 minuten. Het resultaat was verbluffend. Sinds die dag voel ik véél minder spanning als mensen naar mij kijken. Ik kan gemakkelijk iedereen aankijken en glimlachen, het gebeurt meestal vanzelf. Het is een hele andere ervaring van ‘op straat zijn’ dan ik voorheen had. Ik ben niet meer bang voor de blik van andere mensen. Ik moet soms zelfs oppassen dat ik niet intimiderend overkom.

Dit is het soort veranderingen dat je met EFT kunt bereiken. Deze verandering had ik niet kunnen bereiken door met een psycholoog te praten of door mezelf te dwingen met wilskracht. Dat eerste werkt niet diep genoeg, het tweede lukte niet. Je hebt een therapievorm nodig die werkt op het emotionele brein, en EFT is zo’n vorm. Het is de simpelste en veiligste vorm die ik ken.

Nou is EFT wel omgeven met enorm veel scepsis. Het ziet er ook wel een beetje getikt uit, letterlijk. Daarnaast komen veel praktisanten met hele verhalen over meridianen en dat soort dingen. Daar geloof ik niet zo in, het maakt helemaal niet uit waar je tikt!

Gelukkig maakt het voor de effectiviteit niet uit of je in EFT gelooft of niet. Ik was zelf de grootste scepticus, maar gezien de resultaten die ik er mee bereikt heb, kan ik niet anders dan het serieus te nemen. Ik wil mijn cliënt en mijzelf geen snelle en effectieve therapie onthouden.

Er is een onopvallende vorm van EFT die je in veel alledaagse situaties kunt toepassen. Als je een beetje nerveus bent voor de tandarts, een sollicitatie, een presentatie, een date. Je kunt jezelf dan kalmeren door zachtjes met je duim op de bovenkant van je andere vingers te tikken. Wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, en weer terug. Tik op de huid net boven je nagels, en doe het niet te snel. Je wilt kalmeren, niet opjagen. Doe dit een paar minuten, en je zult zien dat je zenuwen minder worden.

In mijn praktijk combineer ik EFT vaak met andere vormen van therapie. Dat helpt me om nog meer resultaat te behalen in korte tijd. Specifiek verwerk ik meestal Inner Reconciliation in een EFT sessie. Dit komt neer op het heel bewust kiezen van de kant van ‘stemmen’ die je tegenwerken. Simpelweg uitspreken hoe bang je voor iets bent, hoe stom je dat vindt, etc. schept ruimte om emoties te accepteren en te verwerken. Daardoor maak je sneller voortgang.

Daarnaast verwerk ik elementen van provocatieve therapie. Dat is vooral erg leuk, zowel voor de cliënt als de therapeut. In ons onderbewuste leven vaak aannames die we nooit onderzocht hebben, maar die, wanneer je er goed naar gaat kijken, ronduit absurd zijn. Die haal ik graag naar boven, ze zijn vaak heel grappig. Therapie hoeft niet zwaar en naar te zijn, het kan ook heel leuk zijn. Lachen om jezelf schept afstand tussen jou en je probleem, en dat creëert heel veel ruimte voor een oplossing.

Misschien heb ik je interesse gewekt, en wil je meer van EFT weten. Bekijk eens wat van mijn EFT filmpjes op YouTube:

Hoe werkt EFT voor jou? Laat het me weten via een reactie!

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.