Meer zelfvertrouwen dankzij de Lefkoe methode

Eén van mijn eerste stappen op mijn persoonlijke ontwikkelingspad was mijn kennismaking met de methode van Morty Lefkoe. Een paar jaar later geloof ik nog steeds dat zijn methode een goede, laagdrempelige manier is om je zelfvertrouwen te vergroten. En zelfvertrouwen is onmisbaar als je buiten je comfortzone wilt treden.

Negatieve overtuigingen

De methode van Morty Lefkoe is gebaseerd op het ontkrachten van zogenaamde negatieve overtuigingen. Een negatieve overtuiging is een aanname met een pijnlijke emotionele lading. Bijvoorbeeld:

  • Fouten maken is slecht.
  • Ik ben niet goed genoeg.
  • Ik ben niet aantrekkelijk.
  • Wat mij goed genoeg maakt, is dingen perfect doen.
  • Wat mij goed genoeg maakt, is dat anderen goed over mij denken.

Het listige aan een negatieve overtuiging is dat je vaak wel wéét dat hij niet waar is, maar je gedraagt je alsof hij wél waar is. Je kunt wéten dat falen bij het leven hoort – dat het OK is om soms te falen – maar die kennis helpt je nog niet van je faalangst af.

Het kan ook zijn dat je intellectueel gelooft dat de negatieve overtuiging waar is. De methode van Morty Lefkoe helpt je dan om een ander perspectief in te nemen, zodat dat geloof begint te wankelen en uiteindelijk verdwijnt.

Je overtuigingen bepalen je leven

Het is de moeite waard om je (negatieve) overtuigingen te onderzoeken. Wat je gelooft over jezelf en de wereld, bepaalt in grote mate hoe jouw wereld er uit ziet. En hoe jij die wereld ervaart. Zoals Henry Ford gezegd zou hebben: “als je gelooft dat je iets wel of niet kunt, dan heb je gelijk”.

Jouw overtuigingen hebben een enorme impact op je zelfvertrouwen, je gevoel van eigenwaarde en je emotionele onafhankelijkheid. Als je je geloof in negatieve overtuigingen kunt laten varen, zul je een hogere kwaliteit van leven ervaren.

De onzin van affirmations

Volgens Morty Lefkoe is er geen enkele noodzaak om positieve overtuigingen in te prenten. Toch is dit een veelvoorkomend zelfhulpadvies: herhaal positieve dingen voor jezelf. Dit heet affirmations: zeg bijvoorbeeld regelmatig “ik kan het!” tegen jezelf.

Net als Morty Lefkoe geloof ik niet zo in affirmations. Je weet dat je de affirmation alleen maar doet, omdat je eigenlijk het tegenovergestelde gelooft (“ik kan het niet”). Ontkracht die negatieve overtuiging, en je bent klaar. Er is geen noodzaak om jezelf dag in, dag uit voor de gek te houden.

Permanent resultaat

Het mooie aan het ontkrachten van negatieve overtuigingen is, dat het meestal permanent is. Een negatieve overtuiging zal niet snel terugkomen. Dus: wanneer je alle overtuigingen, die een bepaald probleem veroorzaken, ontkracht hebt, ben je voor altijd van dat probleem af! Je hoeft niks te doen om je nieuwe vaardigheden bij te houden. Bovendien is de kans groot dat je ook in andere aspecten van je leven positieve veranderingen merkt.

Natural Confidence programma

Wat houdt de methode van Morty Lefkoe in? Allereerst moet je weten welke overtuigingen een bepaald probleem veroorzaken. Dat is een vak apart. Ik ben hier specifiek op getraind door Shelly Lefkoe, maar er komt wat meer bij kijken dan ik in deze post kan uitleggen.

Gelukkig heeft Morty Lefkoe een aantal veelvoorkomende overtuigingen in kaart gebracht, die een rol spelen bij elke situatie waarin je een gebrek aan zelfvertrouwen ervaart. Het Lefkoe Institute biedt een online programma aan, waarmee je zelfstandig en in eigen tempo deze overtuigingen kunt gaan ontkrachten. Ik raad dit programma aan. Het is een laagdrempelige manier om, zonder in therapie te hoeven, structureel je zelfvertrouwen te vergroten. Het zal meerdere aspecten van je leven in positieve zin doen veranderen.

Overtuigingen ontkrachten

Hoe gaat het ontkrachten van negatieve overtuigingen in zijn werk? De methode van Morty Lefkoe bestaat uit 5 stappen. Deze stappen doorloop je voor iedere negatieve overtuiging die je gaat ontkrachten.

Stap 1: Vind de oorsprong van de overtuiging.

Hierbij ga je op zoek naar hoe de overtuiging gevormd is. Hoe heb ik geleerd dat fouten maken slecht is? Dat ik onaantrekkelijk ben? Dat anderen goed over mij moeten denken?

Meestal moet je hiervoor ver terug naar je vroege jeugd. Het is niet per se nodig om je eigen herinneringen op te halen. Het is afdoende om een beeld te hebben van het soort interacties dat plaatsgevonden kan hebben, waardoor je de overtuiging hebt opgedaan.

Stap 2: Bedenk alternatieve verklaringen voor de gebeurtenissen.

De oorsprong van je overtuiging zijn bepaalde dingen die gebeurd zijn, waaruit je een bepaalde conclusie trok. Bijvoorbeeld: mijn ouders hadden vaak kritiek op mij (gebeurtenis). Conclusie: ik ben niet goed genoeg.

Dit is de conclusie van een jong kind! Vandaag de dag kun je inzien dat die kritiek misschien meer over je ouders zei dan over jou. Maar een jong kind zal altijd zichzelf de schuld geven.

In deze stap van het proces ga je andere verklaringen zoeken voor de gebeurtenissen. Als jong kind concludeerde je “ik ben niet goed genoeg”. Als je als volwassene terugkijkt, concludeer je misschien “de verwachtingen van mijn ouders waren niet realistisch voor een kind van mijn leeftijd”. En zo kun je er nog meer zoeken. Er zijn altijd een heel aantal verklaringen te bedenken. Op deze manier zie je in dat er niet één waarheid is (“ik ben niet goed genoeg”), maar talloze.

Stap 3: Realiseer je dat je de overtuiging niet kunt zien.

Als je iets gelooft, ‘zie’ je dat overal. Als je gelooft dat je niet goed genoeg bent, dan zie je daar overal bewijs voor. Als iets niet lukt, weet je al hoe dat komt: “ik ben niet goed genoeg”.

In stap 3 ga je beschrijven hoe “ik ben niet goed genoeg” er uit ziet. Welke kleur heeft het? Welke vorm? Wáár is “ik ben niet goed genoeg”? Deze vragen zijn natuurlijk niet te beantwoorden. Het gaat er om om in te zien, dat “ik ben niet goed genoeg” niet bestaat in de buitenwereld. Er is geen enkel onomstotelijk bewijs voor te vinden. Je overtuiging bestaat alleen in je hoofd.

Stap 4: Maak onderscheid tussen gevolgen en betekenis.

Dit is een hele belangrijke stap in het proces, die heel veel vrijheid oplevert. We hebben de neiging om allerlei betekenis toe te kennen aan de gebeurtenissen in ons leven. Terwijl gebeurtenissen van zichzelf geen betekenis hebben. Een voorbeeld. Stel, je moet tijdens een sollicitatieprocedure een assessment doen. Stel dat het voor geen meter lukt, en je wordt niet aangenomen. Je zou hier allerlei dingen uit kunnen concluderen, bijvoorbeeld:

  • Falen is slecht.
  • Ik ben slecht in assessments.
  • Ik ben niet goed genoeg.

Dit zijn betekenissen die we toekennen aan het falen van de assessment. Dit falen heeft wel gevolgen: je wordt niet aangenomen. Maar het heeft van zichzelf geen betekenis. De betekenis die je toekent aan het falen is puur subjectief en komt uit je eigen hoofd. Hij zit niet in de gebeurtenis.

Als je doorhebt dat een gebeurtenis van zichzelf geen betekenis heeft, wordt het makkelijker om de overtuigingen, die je hebt opgedaan door bepaalde gebeurtenissen in je leven, los te laten.

Stap 5: Pas een alternatieve verklaring toe op de gebeurtenis(sen) die geleid hebben tot jouw overtuiging

Dit is de laatste stap van het Lefkoe proces. Je gaat in gedachten terug naar de gebeurtenissen die je in de eerste stap hebt gevonden. De gebeurtenissen die geleid hebben tot het vormen van de overtuiging.

Je maakt die gebeurtenissen zo levendig mogelijk in gedachten. Maar nu pas je een andere verklaring toe dan voorheen. Dus: als je kritische ouders voor je ziet, en je krijgt het gevoel “ik ben niet goed genoeg”, kies dan heel bewust een andere verklaring. Kies bijvoorbeeld: “de verwachtingen van mijn ouders zijn niet realistisch voor een kind van mijn leeftijd”.

Zodra je dat doet, verdwijnt de emotionele lading van de gebeurtenis. Je neemt wat afstand, je kijkt nu met een volwassen blik naar wat er gebeurde. Je kunt objectief zien dat het niet allemaal aan jou lag. Als het goed is, verdwijnt de overtuiging “ik ben niet goed genoeg” op dat moment.

Tot slot

De methode van Morty Lefkoe is een effectieve, laagdrempelige methode om je zelfvertrouwen te vergroten. Je kunt de methode voor jezelf toepassen door middel van een online programma. Ik beveel dit programma aan. Het helpt je om permanent meer zelfvertrouwen te hebben, meer gemoedsrust te hebben en meer te bereiken.

Hoe heeft Lefkoe’s programma je geholpen? Of heb je vragen over de methode? Laat het me weten via een reactie!

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.