EFT therapie zelf toepassen

Emotional Freedom Technique (EFT) is een vorm van therapie die je gemakkelijk zelf kunt toepassen.

Gebruik EFT wanneer je ergens mee zit, wanneer je niet 100% happy bent, of wanneer je een intense emotie ervaart. EFT werkt ook goed bij pijn en angst. Het kalmeert je zenuwstelsel.

Hier lees je meer over EFT.

Waarom zelf EFT toepassen?

Zelf EFT doen heeft grote voordelen:

  • Je kunt meteen aan de slag – je hoeft niet eerst een afspraak te maken met een therapeut;
  • Je voelt je snel beter;
  • Je sessies hebben een blijvend effect.

EFT is heel geschikt om zelf toe te passen, want:

  • Het is niet moeilijk om te leren;
  • Je aandacht blijft automatisch op je lichaam en emoties – je wordt niet snel afgeleid door gedachten.

Hoe zelf EFT toepassen?

In de video leg ik precies uit hoe je zelf EFT kunt toepassen.

Samenvatting

Hieronder een samenvatting van de informatie uit de video.

Algemene tips

  1. Zorg dat je liefdevol tikt, dat werkt het beste. Wáár je tikt maakt niet zo veel uit.
  2. Zeg tijdens EFT gewoon wat in je opkomt. Wat is op dit moment waar voor jou? Zoek naar woorden of zinnen die een emotionele lading hebben. Het is en voelt bevrijdend om die dingen te zeggen.
  3. Negatieve dingen zeggen is goed! “Ik ben een loser”, “Ik kan het niet”, “Ik zal nooit succes hebben”. Zeg wat waar voelt voor jou, vooral als het negatief is. Op deze manier laat je die negativiteit los.

Opbouw van een sessie

Ik bouw mijn EFT sessies op deze manier op, en ik raad je aan om hetzelfde te doen.

  1. Accepteren. Kies ervoor om jezelf lief te hebben, wat er ook aan de hand is. Ondanks is hierbij een belangrijk woord: “Ondanks (..) kies ik ervoor om mezelf toch lief te hebben.” Sla deze stap niet over! Accepteren is heel belangrijk om je interne criticus te kalmeren.
  2. Ruimte maken. Bij deze stap zeg je gewoon wat er in je opkomt rondom het thema of de emotie waarmee je werkt. Spreek alles uit – vooral hoe je je voelt en wat je over jezelf denkt.
  3. Uitnodigen om te veranderen. Misschien is hierbij een belangrijk woord: “Misschien kan ik anders omgaan met deze situatie of emotie”. “Misschien kan ik veranderen”. “Misschien ook niet”. Je gaat je zenuwstelsel niet dwingen. Nodig je zenuwstelsel uit om te kijken wat anders kan. Als het niet anders kan, dan accepteer je dat.
  4. Bonustip: kun je het niet accepteren als je zenuwstelsel niet verandert? Doe dan EFT daarop! “Ondanks dat ik niet kan accepteren zoals mijn zenuwstelsel nu is, kies ik ervoor om mezelf lief te hebben”. Doorloop ook stap 2 en 3. Deze “bonussessie” zal je heel veel vrijheid geven.

Wanneer naar een EFT therapeut?

Ondanks dat je EFT heel goed zelf kunt toepassen, is het ook vaak zinvol om naar een EFT therapeut te gaan. We hebben allemaal onze blinde vlekken. Een ervaren therapeut ziet kanten van een probleem die je zelf niet ziet. Hierdoor kun je op een dieper niveau genezen of veranderen.

Merk je effect van je EFT sessies? Inspireer anderen door een reactie achter te laten!

Stop ontevredenheid!

Ervaar je op dit moment pijn, verdriet, angst, onzekerheid, woede, jaloezie of ontevredenheid? Gebruik mijn gratis meditatie Terug in balans om je snel beter te voelen.

Nieuwe posts direct in je inbox?

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe posts? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Deze verschijnt 2x per maand.

Als bedankje ontvang je mijn gratis meditatie Terug in balans.

Subscription Form

Zelfstandig werken aan jouw groei

Wil je meer handelingsvrijheid, meer presence en minder zorgen? Leer het gewoon thuis, vanuit je luie stoel, met mijn nieuwe cursus loslaten.

Samen werken aan jouw groei

Het snelst groei je met 1-op-1 ondersteuning van een goede coach of therapeut. Ik kan je helpen om jouw specifieke knelpunten boven tafel te krijgen en te genezen.

15 gedachten over “EFT therapie zelf toepassen”

  1. Hoi Jeroen, ik had 2 dagen geleden een paniekaanval waar ik maar niet uit kwam. Ik had het gevoel dat mijn partner eindelijk had ingezien wat voor een totale loser ik ben en dus ontzettend op mij neer keek. Een overweldigend gevoel van schaamte en ‘ik ben niet goed genoeg’ kwam over mij heen. We probeerde erover te praten maar of ik blokkeerde totaal of als het wel ging praatte ik mijzelf alleen maar een groter moeras in, omdat ik me niet realiseerde dat het een paniekaanval was en dus niet normaal na kon denken.
    Praten werd ruzie, ik durfde hem niet meer onder ogen te komen. Zat 2 uur alleen op de bank alles her te beleven, tot ik eindelijk die vlagen van paniek herkende waarbij mn hartslag van 0 tot 100 ging. Ik ging op zoek op het internet en kwam jou EFT filmpje tegen. Op de een of andere manier was het echt super moeilijk om te doen, kreeg de woorden bijna niet over mn lippen maar ik heb het gedaan, en het hielp!! Het gevoel van die spanning die je borst verlaat, het jezelf uit dat moeras van schaamte en zelfhaat voelen stappen is echt bevrijdend. Je hebt me ontzettend geholpen, dankjewel!

    Beantwoorden
  2. Begin september, dreigde bij mij de emmer over te lopen. Door hele verdrietige omstandigheden, voelde ik mij al een poos geestelijk en lichamelijk ontzettend moe. Alsof dit nog niet genoeg was, begonnen ook traumatische ervaringen uit mijn jeugdjaren weer op te spelen. Eindeloze praatsessies -vele jaren geleden- om die trauma’s een plek te geven, hadden mij geen steek verder gebracht.
    Een vriend attendeerde mij op EFT. Een methode die er op gericht is om op een vriendelijke en veilige manier, onverwerkte emoties uit het verleden alsnog op te lossen. Al zoekende op internet naar meer informatie over deze techniek, kwam ik op de site van Jeroen terecht. Via de mail heb ik kontakt met hem gezocht en verteld over de trauma’s uit mijn jeugdjaren.
    Door de grote afstand ( ruim 200 km.) tussen mijn woonplaats én Jeroen’s woonplaats en de coronaperikelen, was ‘1 op 1 contact’ heel lastig. Gelukkig bood de videoverbinding via whatsapp uitkomst.
    Inmiddels heb ik, samen met Jeroen, 7 EFT-sessies van telkens 1 uur achter de rug. Het heeft mij heel erg goed gedaan en mijn verwachtingen overtroffen. In sociale situaties voel ik mij al een heel stuk onbevangener. De traumatische ervaringen uit mijn jeugd zijn langzaam maar zeker aan het afbrokkelen. Ik ben 65 jaar, het EFT-proces heeft dus wel even zijn tijd nodig! EFT houdt, zo merk ik dagelijks, meteen na de sessie niet op. Het is een veranderingsproces dat in een voor mij verantwoord tempo gaande is. Ik ben heel enthousiast en zie mijn toekomst nu weer een stuk zonniger tegemoet. Jeroen, dank je wel!

    Beantwoorden
  3. Dag Jeroen,

    Heel erg bedankt dat je dit filmpje hebt gedeeld. Ik heb het zojuist voor de eerste keer toegepast en het voelde goed dit alleen te doen en dingen uit te spreken. Ik ga het zeker vaker herhalen. Dankjewel!

    Beantwoorden
  4. Hi Jeroen, ik zat te zoeken over EFT omdat ik deze therapie zelf kon doen. Ik heb nl enorme examen angst voor as maandag heb ik nl een praktijk rijexamen
    Doordat ik 30 jaar geleden 2x gezakt ben, zit de vrees er nlg syeeds in. Mijn vraag is, heb je deze ook ooit gemaakt in een online versie? Ik zie wel rijangst staan, geen examen angst. Ik hoor graag van je, mvg Eveline

    Beantwoorden
    • Hoi Eveline,
      Nee, examenangst heb ik nog geen video van. Wel een goed onderwerp.
      Zit je vooral met een angst om te falen? Daar kun je wel heel goed EFT op doen voor jezelf: “Ik ben bang om te falen, maar ook al faal ik, toch houd ik van mezelf en accepteer ik mezelf”. En: “ook al heb ik deze angst, toch houd ik van mezelf en accepteer ik mezelf”. Spreek alles uit voor jezelf waar je bang voor bent, terwijl je klopt. Daarna kun je het gaan transformeren: is het inderdaad zo erg? Wat als het niet lukt? Zou het ook wel kunnen lukken? Heb je niet inmiddels de vaardigheden opgedaan om te kunnen slagen?

      Beantwoorden
  5. Ik heb een vraagje, ik heb vaak last v overprikkeling. Ik heb er EFT op gedaan en voelde een ontlading. Hoe vaak moet ik dat herhalen? Dank vr je antwoord. Lieve Gr muri

    Beantwoorden
    • Hoi Muri. Wat goed dat je een ontlading voelde. Dat is een teken dat je vooruitgang boekt op dit thema. Ik zou blijven doen wat je deed, zolang overprikkeling een probleem is voor je en zolang je merkt dat er een ontlading gebeurt tijdens de EFT.

      Beantwoorden
  6. Dag Jeroen, alvast dank vr deze methode. Ik heb zojuist drie EFT oef gedaan over overprikkeling, kleine innerlijke kracht en de jjouw filmpje en voelt achteraf dat dat teveel is. Ik ben er moe door. Kan dat? Dank vr je antwoord. Lieve Gr muri

    Beantwoorden
    • Ha Muri. Ja, dat kan heel goed. Bij EFT kan er veel loskomen, en dat kan achteraf vermoeiend zijn. Het is misschien beter om je te beperken tot 1 oefening/filmpje per dag.

      Beantwoorden
  7. Dag Jeroen, ik heb heel veel last v mn oriëntatie. Kan dat met EFT opgelost geraken? Daar het geen emotie is. Dank vr je antwoord. Gr muri

    Beantwoorden
    • Hoi Muriel. Ik denk dat EFT wel kan helpen. Op welke manier heb je last van je oriëntatie? Heb je te maken met onbegrip of afkeuring uit je omgeving?

      We kunnen dit natuurlijk ook 1-op-1 bespreken, als je dat prettiger vindt. Gebruik dan het contactformulier of maak een afspraak voor een vrijblijvende proefsessie.

      Beantwoorden
  8. Hoi Jeroen, neen mn oriëntatie gaat over de weg vinden, ergens nr toe gaan vb kliniek en niet meer weten welke richting ik uit moet om terug te keren. Heb dit in vele situaties
    Lieve Gr muri

    Beantwoorden
  9. Hey Jeroen,
    Ik heb een enorme angst ontwikkeld voor de tandarts. Het resultaat hiervan is dat ik de tandarts jaren heb vermeden, maar daardoor nu juist een heftig traject in moet met allerlei behandelingen. Heb jij advies voor mij hoe ik, door gebruik te maken van EFT deze angst kan overwinnen en zonder gekmakende spanning in die stoel kan gaan liggen? Alvast bedankt voor je reactie.

    Beantwoorden
    • Hoi Jeannet,

      In jouw geval zou ik me focussen op de realiteit (“ik ben bang voor de tandarts”) en acceptatie van jezelf (“toch houd ik van mezelf”).

      Ook goed om de dingen concreet te maken waar je bang voor bent, tijdens de EFT:
      * Ik ben bang dat het heel erg pijn gaat doen;
      * Ik ben bang dat het gaat bloeden;
      * Ik ben bang voor de verdoving;
      * Ik ben bang dat het heel oncomfortabel wordt;
      * Ik ben bang dat mensen mij veroordelen vanwege mijn angst.

      Het gaat niet precies om die paar zinnetjes, maar onderzoek voor jezelf wát je precies eng vindt aan deze behandeling, en spreek dat uit terwijl je tikt.

      Beantwoorden

Plaats een reactie