Mediteren leren

Wil je leren mediteren? Goed plan! Mediteren heeft veel voordelen:

  • Je hoofd wordt rustiger;
  • Je kunt vervelende zaken gemakkelijker loslaten;
  • Je krijgt meer contact met jouw gevoel en dat van anderen;
  • Je wordt gelukkiger.

Niet slecht, toch?

In dit artikel vertel ik je:

  • hoe je kunt beginnen met mediteren;
  • verschillende vormen om mee te experimenteren;
  • hoe je de grootste valkuil omzeilt.

Hoe leer je mediteren?

Toen ik voor het eerst interesse kreeg in mediteren vroeg ik me dit af: wat moet ik doen? Hoe mediteer je?

Het is heel simpel – dat kun je overal op internet lezen. Ga zitten met je ogen dicht in een stille ruimte. Kies een houding die jij prettig vindt. Je kunt gewoon op een stoel gaan zitten of op bed liggen. Zet een timer voor X minuten. Whatever happens: die X minuten blijf jij zitten in je meditatie.

Dat is eigenlijk alles. Zo mediteer je.

Maar dan ga je het doen. Er komt een stroom aan gedachten:

  • Is dit het?
  • Mediteer ik, of ben ik aan het dagdromen?
  • Ik ben gewoon lui aan het zijn, ik moet iets doen!
  • Dit is echt stom en saai.
  • Etc.

Je gaat twijfelen of je wel goed bezig bent. Misschien val je zelfs in slaap.

Dit is overigens iets wat je wilt voorkomen. Als je in slaap valt bij je meditatie, dan mediteer je niet meer. Op dat moment slaap je. Zoek een tijd en vorm van meditatie waarbij je niet in slaap valt. Je kunt ook lopend mediteren!

Het lastige aan mediteren is juist dat je niks hoeft te doen. Helemaal niks.

Dit is de ideale meditatie: X minuten helemaal niks doen. Als je dat kunt, dan kun je supergoed mediteren.

Maar niks doen is lastig! Kun je nog niet niks doen? Doe dan een oefening tijdens je meditatie.

Oefeningen tijdens je meditatie

Er zijn heel veel verschillende oefeningen die je kunt doen tijdens je meditatie. Geen van deze oefeningen zijn nodig. Ze maken je meditatie niet beter. Toch kan het in het begin nuttig zijn om iets te doen te hebben tijdens je meditatie – gewoon omdat je nog niet zo goed niks kunt doen.

Experimenteer zelf met deze oefeningen – kijk wel effect ze hebben.

Aandacht op je lichaam

Bewust je aandacht op je lichaam richten is heel nuttig, zeker aan het begin van je meditatie. Ga eens voelen. Hoe voelt je lijf? Hoe voelen je voeten, benen, billen, buik, rug, schouders, nek, hoofd?

Heb je het warm of koud? Hoe is het met je? Ga bewust voelen hoe je je voelt.

Je aandacht op je lichaam richten kalmeert je geest.

Ademhalingen tellen

Doe deze oefening bij voorkeur de hele meditatie – als je hem doet. Ga je ademhalingen tellen. 1… in … uit … 2… in … uit. Etc.

Raak je ergens onderweg de tel kwijt? Begin gewoon weer bij 1.

Ook deze oefening kalmeert je geest.

Verplaats je aandacht van “object” naar waarnemer

Een andere nuttige oefening. Steeds wanneer je je bewust wordt van iets tijdens de meditatie: een gedachte, gevoel, emotie, geluid – vraag jezelf dan: wie is zich bewust van deze gedachte/gevoel/emotie/geluid? Je verplaatst zo je aandacht van een “object” (een gedachte, gevoel, emotie of geluid) naar jouw eigen bewustzijn. Hoe bijzonder is het dat iets of iemand zich bewust is van dit “object”! Niemand kan uitleggen waarom er bewustzijn is. Het is een alledaags mirakel. Bewonder het tijdens je meditatie.

Dit zijn drie nuttige oefeningen om te doen tijdens je meditatie. Ze zijn niet nodig, niks is nodig om te mediteren. Maar probeer ze eens, en kijk wat voor effect het op jou heeft.

Het gaat niet om een toestand

Een valkuil voor een ieder die begint met mediteren is het idee dat je een bepaalde toestand zou moeten bereiken. Dat na je meditatie je hoofd helemaal helder is, dat je alles en iedereen liefhebt en dat al je problemen magisch opeens zijn opgelost. Meestal gebeurt dat niet. Na je meditatie is je leven zoals daarvoor.

En dit is de valkuil: het kan hierdoor lijken alsof je meditatie geen zin heeft. Je hebt het al zo druk, waarom zou je X minuten per dag besteden aan iets wat weinig tot niks oplevert? Hupsakee, een goede reden om te stoppen met mediteren.

Toch is het eigenlijk grappig. Ik mediteer al een aantal jaren, en ik merk dat ik helemaal geen reden nodig heb om te mediteren. Ik heb een reden nodig om te denken.

Dat is de grote omslag die je uiteindelijk kunt maken. Hoogstwaarschijnlijk is het nu vanzelfsprekend dat je denkt over van alles en nog wat, en dat je die gedachten redelijk serieus neemt. Je denkt zelfs over mediteren: heeft het zin voor mij? Hoe moet het? Etc.

Na een aantal jaren mediteren verandert dat. Mediteren wordt vanzelfsprekend. Je hebt geen reden nodig om te mediteren. Who cares? Je ontdekt dat mediteren vrijwel altijd zinvol is, maar het merendeel van je gedachten niet.

Op de lange termijn is dit de verandering die mediteren teweegbrengt: je brein, die non-stop gedachtemachine, wordt een hulpmiddel waarover je kunt beslissen. Jij wordt de meester over je brein. Ga ik mijn intellect inzetten of niet? Heel vaak is het niet nodig.

In staat zijn om je gedachten te sturen, in plaats van dat jij gestuurd wordt door je gedachten, maakt je heel gelukkig.

Zodra je de baas bent over je gedachten, is het onmogelijk om ontevreden, ongelukkig of depressief te zijn. Dit zijn namelijk gemoedstoestanden waarvoor je constant nare dingen moet denken. Stop met nare dingen denken, en je wordt spontaan gelukkig. Dit is echt zo!

Dit is uiteindelijk de sleutel om een succesvolle meditatiegewoonte op te bouwen. Laat je brein niet bepalen of jij wel of niet gaat mediteren. Je brein heeft geen baat bij meditatie!

Ga kijken of er een dieper gevoel is. Geen schuldgevoel of misplaatst plichtsbesef. Nee, zoek je innerlijke wegwijzer, je intuïtie. Laat je hart bepalen of, hoe en wanneer jij mediteert.

Samenvatting

Mediteren is één van de simpelste en meest effectieve manieren om gelukkiger te worden. Het is heel simpel: ga regelmatig X minuten stil zitten met je ogen dicht. Doe even niks. Meer is het niet.

Kun je nog niet niks doen? Gebruik dan een oefening om iets te doen te hebben. Je lichaam voelen, je ademhalingen tellen, of je aandacht verplaatsen naar je eigen bewustzijn.

Verwachtingen zijn niet bevorderlijk voor je meditatie. Probeer de noodzaak los te laten dat je meditatie direct iets oplevert. Vraag je hart en niet je brein of je wilt blijven mediteren.

Stop ontevredenheid!

Ervaar je op dit moment pijn, verdriet, angst, onzekerheid, woede, jaloezie of ontevredenheid? Gebruik mijn gratis meditatie Terug in balans om je snel beter te voelen.

Nieuwe posts direct in je inbox?

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe posts? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Deze verschijnt 2x per maand.

Als bedankje ontvang je mijn gratis meditatie Terug in balans.

    Zelfstandig werken aan jouw groei

    Wil je meer handelingsvrijheid, meer presence en minder zorgen? Leer het gewoon thuis, vanuit je luie stoel, met mijn nieuwe cursus loslaten.

    Samen werken aan jouw groei

    Het snelst groei je met 1-op-1 ondersteuning van een goede coach of therapeut. Ik kan je helpen om jouw specifieke knelpunten boven tafel te krijgen en te genezen.

    Plaats een reactie