3 tips om minder te denken

Het menselijke brein is een verbazingwekkend instrument. Wanneer we doelgericht denken, zijn we als soort in staat tot onvoorstelbare dingen – een man op de maan zetten, bijvoorbeeld. Niet dat dat heel nuttig is, maar we kúnnen het wel. Helaas is ons brein in zekere zin ook onze grootste vijand. Het kan gedachten produceren die ons wakker houden, ontevreden maken, beperken.

In deze post wil ik je tips geven om minder te denken, zodat je hoofd rustiger wordt. Een rustig hoofd geeft je toegang tot je natuurlijke spontaniteit, creativiteit en intuïtie. Ook zullen je relaties met anderen beter worden. Het is de moeite waard om minder te denken!

Het is mij regelmatig overkomen dat ik boos was over een kleine dingetje, een of andere gebeurtenis. Vervolgens ging ik daar thuis over nadenken, en daar werd ik alleen maar bozer van! De situatie werd in mijn hoofd steeds groter.

Misschien herken je dit soort nadenken. Er gebeurt iets, en we kunnen niet voorkomen dat we er over gaan nadenken. We gaan allerlei aannames doen over de beweegredenen van de anderen of de oorzaak van het probleem. En nadenken hoe we het kunnen oplossen, alsnog onze zin krijgen. Dat lukt eigenlijk nooit. Dit soort nadenken, waarbij je gedachten in cirkeltjes gaan, lost niks op en verstoort je gemoedsrust (en vaak ook je nachtrust).

Om gelukkig en effectief te zijn, moeten we leren herkennen wanneer we doelmatig aan het nadenken zijn, en wanneer het nadenken ontwijkend is. Het klinkt misschien gek, maar het merendeel van onze gedachten zijn ontwijkend: hun doel is om onze aandacht te onttrekken aan een onplezierig gevoel.

In zijn boek Verslaafd aan denken beschrijft Jan Geurtz heel mooi de overeenkomsten tussen dwangmatig nadenken en een verslaving aan een middel, zoals roken. Beide zijn strategieën om ons af te leiden – meestal afleiden van een gevoel dat we niet willen voelen.

Ga voelen

Een effectieve manier om van je denkverslaving af te komen, is om rechtstreeks naar het gevoel te gaan dat je probeert te onderdrukken. Doe dit als je herkent dat je gedachten in cirkeltjes gaan. Je kunt er donder op zeggen: je hebt een emotie in je lijf die je niet wilt voelen. En zolang je aan het nadenken bent, voel je die emotie ook niet of nauwelijks. Je hebt er in ieder geval niet genoeg aandacht voor. Realiseer je, dat denken niet gaat helpen, en richt je aandacht op dat gevoel. Wat voel ik eigenlijk? Waar gaat dit echt over?

Het kan goed zijn dat je een terughoudendheid ervaart jegens het voelen van de onderdrukte emotie in al zijn intensiteit. Velen van ons hebben geleerd dat bepaalde emoties niet OK zijn: verdriet, woede, jaloezie, angst, etc. Nee, we moeten altijd vrolijk of op z’n minst “grote mensen” zijn. Geef jezelf eens toestemming om die emoties wél te ervaren. Wees (thuis) eens ontzettend boos op die collega, hak in gedachten zijn hoofd er af. Heerlijk! Laat je eens helemaal gaan1.

Ruimte maken voor onze emoties is één van de belangrijkste stappen om minder te gaan denken. De andere stap is om je aandacht te onttrekken aan je gedachten. Stop met je gedachten aandacht te geven en ze te geloven.

Negeer gedachten

Wanneer we onze gedachten serieus nemen, door er aandacht aan te besteden en ze te geloven, versterken we ze. Gedachten die je gelooft, zullen terugkeren. Dit is het mechanisme dat onze gedachten in cirkeltjes doet gaan. Heb je geen zin om steeds dezelfde gedachte te hebben? Houd dan op met die gedachte te geloven. In plaats van bezig te zijn met, je druk te maken om een gedachte die je hebt, leg je de gedachte naast je neer.

Een voorbeeld. Stel dat je de gedachte hebt: “Wat is … toch een …!” (vul zelf iets leuks in). Dan kun je boos, blij, etc. worden om die gedachte, òf simpelweg één van de volgende dingen tegen jezelf zeggen:

  • “Goh, een gedachte, wat leuk.”
  • “Och.”
  • “Of misschien ook niet.”

En je bent klaar. Die gedachte zal niet terugkomen.

Dit kun je doen met alle gedachten die in je opkomen. Er is nooit reden om aandacht te besteden aan je gedachten, laat ze gewoon lekker links liggen. Dat werkt ontzettend bevrijdend.

Het is heerlijk om niet meer het slaafje te zijn van je brein. Ik kan het iedereen aanraden. Gedachten zullen altijd blijven komen, maar je hoeft er niet in mee te gaan. En als je niet vaak meegaat met je gedachten, zul je steeds minder gedachten hebben. Je hoofd wordt rustig.

Beperk prikkels

De derde manier om minder te gaan denken, is om heel goed op te letten op wat je je brein voert. Een brein is altijd te kalmeren door je te onttrekken aan nieuwe impulsen. Ga bijvoorbeeld een stilteretraite doen.

Het effect van een stilteretraite is natuurlijk tijdelijk: zodra je de retraite verlaat, krijg je nieuwe impulsen en wordt je hoofd weer onrustig. Het is daarom nuttiger om vaardigheden op te doen die je hoofd in je dagelijks leven rustiger maken.

Overal om ons heen zijn dingen die ons hoofd onrustig kunnen maken. Waarschijnlijk heb je 24/7 toegang tot nieuws van over de hele wereld. Wil je dat wel? Ik ben sinds een paar jaar gestopt met het volgen van nieuws, en het is een grote opluchting geweest. Ik hoef niet de ellende van de hele wereld in mijn hoofd, ik kan er toch weinig aan veranderen. De wereld wordt een stuk liefdevoller en minder beangstigend als je geen nieuws volgt.

Ons brein herkauwt alles wat we er in stoppen, dat doet ie nou eenmaal. Maak dus heel bewuste keuzes over welke informatie je wilt verwerken.

Conclusie

Doe je voordeel met deze 3 tips om minder te denken. Denken is bijna altijd tijdverspilling – het is veel beter om bewuste aandacht te hebben voor dit moment. Minder denken geeft je toegang tot je natuurlijke spontaniteit, creativiteit en intuïtie en verbetert je relaties met anderen.

Bronnen, noten en/of referenties

  1. Zorg wel dat er niemand gewond raakt, natuurlijk.

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.